HomeAkcesoria

Jaka kuchenka turystyczna na wyprawę motocyklową.

Jaka kuchenka turystyczna na wyprawę motocyklową.

Kuchenki turystyczne to nieodzowny element wypraw o charakterze przeprawowo — biwakowym, gdzie stronimy od cywilizacji i jesteśmy bliżej natury. Zabierając ze sobą tego typu sprzęt, jesteśmy w stanie przygotowywać posiłki w dowolnym miejscu, co daje nam bardzo dużą niezależność i elastyczność.

Pierwszym czynnikiem, jakim powinniśmy się kierować przy wyborze kuchenki to jej waga, rozmiar i wydajność, następnie rodzaj paliwa i cena. Istnieje wiele rodzajów kuchenek turystycznych, które są projektowane specjalnie do gotowania w terenie podczas podróży, od kompaktowych kuchenek gazowych, przez kuchenki wielopaliwowe, na paliwo płynne, po te tradycyjne wykorzystujące paliwo stałe, np. drewno.
Jaka kuchenka będzie najlepsza na wyprawę motocyklową? Na to pytanie nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy, gdzie się wybieramy i jak daleko będziemy od cywilizacji.

Kuchenki turystyczne na gaz

Kuchenki gazowe to najpopularniejszy rodzaj kuchenek turystycznych. Zasilane gazem propan-butan z metalowych jednorazowych nabojów zwanych kartuszami. Są czyste i łatwe w obsłudze. Wystarczy podłączyć pojemnik z gazem. Kuchenki te nie wymagają też jakichś skomplikowanych czynności konserwacyjnych.

Kartusze w krajach rozwiniętych dostaniecie wszędzie, sytuacja zmienia się jednak w mniej popularnych miejscach np. w odległych zakątkach czarnej Afryki. Jeżeli ten rodzaj kuchenki chcecie wykorzystywać na wyjeździe, gdzie dolot jest samolotem, pamiętajcie, że kartuszy nie wolno przewozić na pokładzie samolotu. Dlatego warto sprawdzić przed wylotem czy w danym kraju nie będzie problemu z dostępnością kartuszy do waszej kuchenki.

Kuchenki tego rodzaju składa się z palnika, który nakręca się bezpośrednio na kartusz, ewentualnie zaopatrzone są dodatkowo w wężyk, który łączy palnik z nabojem.

Kuchenki turystyczne na paliwo płynne

Zasilane najczęściej benzyną rzadziej naftą czy ropą. To ciekawa opcja dla motocyklistów, gdyż benzynę mamy zawsze przy sobie. Wymagają one trochę więcej uwagi niż kuchenki gazowe i trzeba je co jakiś czas przeczyścić. Spalające się paliwo powoduje, że na dyszach zbiera się osad, który może je zatkać.

Kuchenki na paliwo płynne, są bardzo wydajne i potrafią zagotować wodę o wiele szybciej niż zwykła kuchenka gazowa. Działają dobrze na większych wysokościach i w niższych temperaturach. Nowoczesne systemy są kompaktowe i nie zabierają dużo miejsca.

Kuchenka na paliwo płynne składa się z butli na paliwo, przypominającej bidon, palnika i wężyka łączącego te dwa elementy. Butla wyposażona jest w pompkę, dzięki której wytwarzamy w butli podciśnienie, dzięki temu paliwo wypychane jest przez dyszę palnika. System ten wymaga wcześniejszego rozgrzania dyszy. Na ten proces musimy poświęcić około 2 minuty, zanim będziemy mogli przystąpić do gotowania.

Kuchenki paliwowe przez powstający osad, są dość brudne w użytkowaniu.

Kuchenki turystyczne wielopaliwowe

Systemy te pozwalają na przejście z paliwa płynnego na gazowe. Wystarczy zmienić dyszę do paliwa, które aktualnie chcemy używać, lub które mamy pod ręką. Rozwiązanie dobre dla osób, które chcą być przygotowane na każdą ewentualność.

Kuchenka składa się z butli na paliwo płynne, palnika i wężyka, który łączy te dwa elementy oraz wymiennych dysz. Palnik z wężykiem po wymianie dyszy możemy nakręcić również na butle z gazem.

Kuchenki turystyczne spirytusowe

To mało popularne urządzenia, które zasilane są spirytusem przemysłowym, czyli denaturatem. Są małe i lekkie, jednak nie sprawdzają się dobrze w niskich temperaturach. Nie posiadają również regulacji płomienia, co jest dość ważne gdy musimy coś podgrzewać przez dłuższy czas na małym ogniu.

Kuchenki turystyczne na paliwo stałe

Tego typu kuchenki są bardzo małe, co za tym idzie bardzo lekkie. Są wykonane z kilku elementów z dziurkowanego metalu, spakowane są wielkości koperty na listy. Po złożeniu tworzą coś w rodzaju wieży, na której stawiamy naczynie, a w dolnej części rozpalamy ogień. Paliwem stałym mogą być gotowe kostki heksymetylotetraminy, lub w niektórych rodzajach kuchenek patyki i drewno.

Tego typu rozwiązanie jest mało wydajne i żeby z niego korzystać muszą być spełnione odpowiednie warunki. Słabo będą działać w deszczu, a i dostęp do suchego drewna będzie wtedy mocno ograniczony.

Zintegrowane zestawy do gotowania

Te kuchenki można by było zaliczyć do kuchenek gazowych, bo takim paliwem są zasilane. Są one jednak szczególne, gdyż stanowią cały system do gotowania, składający się z palnika i naczynia z radiatorem. Palnik nakręcamy na kartusz gazowy, a na niego nakręcamy naczynie z radiatorem, zwiększającym powierzchnię kontaktu z płomieniem. Samo połączenie palnika z naczyniem jest na tyle zamknięte, że nawet silny wiatr nie ma większego wpływu na gotowanie.

Zestawy takie są bardzo wygodne w użytkowaniu i bardzo wydajne. Potrafią zagotować 0,7 litra wody w lekko ponad minutę, a przy tym są czyste w obsłudze.

Dużą zaletą tych kuchenek jest to, że po spakowaniu są naprawdę małe i nie potrzebujemy zabierać ze sobą menażki, a co za tym idzie, zaoszczędzimy sporo miejsca w bagażu.

Podsumowanie

Jaką kuchenkę turystyczną wybrać podróżując motocyklem? Musimy wziąć pod uwagę kilka aspektów przy wyborze kuchenki turystycznej.
Waga urządzenia, jego rozmiar i wydajność. Osobiście używam trzech rodzajów kuchenek, jedna to kuchenka na paliwo płynne, gdzie zatankowaną mam benzynę, druga to zintegrowany system, trzecia to kuchenka na drewno.
Zazwyczaj używam zintegrowanego systemu, gdyż nie wymaga wożenia ze sobą dodatkowego naczynia, jest czysty w obsłudze i jest bardzo szybki.
Kuchenkę benzynową zabieram na wyjazdy, gdzie do miejsca startu muszę dolecieć samolotem, jest porównywalnie wydajna jak zintegrowany system, niestety sama obsługa i wytwarzany osad ze spalającej się benzyny, jest dość uciążliwy.
Kuchenkę na drewno kupiłem z ciekawości, używam jej raczej przy jakichś wyjazdach lokalnych, gdy chcę się zabawić w surwiwal.

Zobacz też — Odcinki pustynne, jak się przygotować, żeby przetrwać.

Jeżeli artykuł ci się podobał, możesz postawić mi kawę 🙂

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

WORDPRESS: 3
  • comment-avatar

    Ja używam starej „kostki” na benzynę. Przekonało mnie to,że paliwa do niej mam zawsze pod dostatkiem. Zużywa go naprawdę niewiele,po rozgrzaniu płomień jest czysty i naprawdę mocny.Zajmuje też niewiele miejsca. Minus to rozgrzewanie.Zgadzam się z artykułem 🙂 . Cena starych maszynek też jest niewielka.

  • comment-avatar
    rowerzysta 8 miesięcy ago

    Palniczki malutkie na kartusz gazowy są świetnie w turystyce europejskiej. Niektóre z nich są naprawdę bardzo małe. Od użytkownika zależy czy wybierze wersję mega stabilną, czy minimalistyczną. Z własnego doświadczenia wiem, że w podróży na moto sprawdzają się rzeczy małe gabarytwo, oczywiście na motocyklu waga też ma znaczenia ale uważam, że drugorzędną. Ja początkowo pakowałem się na wyjazd 5 dniowy pod namioty w kufer, rolkę oraz dwie boczne torby mając 27kg. Po 3 latach zrozumiałem, że należy brać ze sobą rzeczy niezbędne i małe gabarytowo, teraz wystarczy mi ok 20kg i kufer z rolką. Zabieram oczywiście za dużo, na wszelki wypadek drugie buty, czy dodatkowe ubrania. Czasem się to przydaje, np w Bieszczadach ok 500km od domu, gdzie przez 2 dni non stop padało. Zauważyłem, że jeżdżąc z ekipą zabiera się mniej, rozkładając wspólne rzeczy pomiędzy siebie, jest przyjemniej, raźniej i ogólnie radość z wyjazdu jest większa, oczywiście osoby z ekipy są nie bez znaczenia – pozdrawiam swoją. Powodzenia wszystkim, nasza Polska jest piękna, nie trzeba jeździć nie wiadomo gdzie.

    • comment-avatar

      Zrozumienie co nam się przydaje na wyjazdach, a co jest zbędnym obciążeniem, jest najistotniejsze. Po kilku wyjazdach można szybko się zorientować, czego nie warto brać. Ja jestem w stanie spakować się w bardzo niewielki bagaż na dość długie wyjazdy, bo minimalizuje przede wszystkim ciuchy, które wszyscy biorą na potęgę. Dzięki temu mogę zabrać wygodny w użyciu bagaż kempingowy. Mały palnik jest spoko, ale zawsze wymaga posiadania naczynia. W zintegrowanych kuchenkach mamy wszystko w jednym.
      I tak, zwiedzajmy Polskę, bo mamy gdzie jeździć, jednak nie odrzucajmy innych rejonów — tam może nie jest piękniej, ale napewno inaczej, co robi olbrzymie wrażenie podczas podróży. LwG!