HomeMotocykle

Jaki motocykl na TET – 205 kg czy 135 kg?

Jaki motocykl na TET – 205 kg czy 135 kg?

Yamaha Tenere 700, Yamaha WR250R

Idealny motocykl ADV.

Nie raz zastanawiam się nad tym: „A  jakby tak mieć motocykl, który zmienia się całkowicie w zależności od tego, w jakim terenie się poruszamy? Jeżeli jedziemy w ciężkim terenie, to by był lekki i zwinny. W przypadku jazdy po długich szutrowych trasach powinien być wygodny i stabilny, a na przelotach nie brakowałoby mu mocy”. Idealnie? Niektóre  elementy moich oczekiwań można by spełnić, jednak jeżeli chodzi o wagę motocykla, to już trudniejsza sprawa.

Podstawowe pytania to:

Jak bardzo przygodowo ma przebiegać Twoja jazda? 

Czy jedziesz sam, czy w ekipie? Tutaj zapraszam do artykułu na ten temat.

Jak z noclegami?

Kiedy odpowiesz na pytania i przyjrzysz się odpowiedziom, będzie wiadomo, jakiego sprzętu potrzebujesz na swoją „wyprawę”. 

Jak wiadomo, podstawowa waga motocykla to sam początek. Po spakowaniu ekwipunku zdolności offroadowe motocykla spadają i jeżeli jazda „na pusto” nie sprawia problemów w terenie, to już po dociążeniu nasze doznania z jazdy mogą być inne. Co to znaczy? Tam, gdzie lekki motocykl przejedzie bez zastanowienia, cięższym już trzeba się nierzadko spocić. 

Z doświadczenia wiem, że jadąc 125-ką, bez problemu utrzymamy tempo w offie. Ich niska waga jest tutaj atutem.

Honda CRF 300 Rally

Motocykle średniej klasy ADV

Wróćmy jednak do wagi naszych „wszędołazów”. Motocykl ADV w średniej klasie (np. Aprilia Tuareg, Yamaha Tenere, KTM 790) to sprzęty ważące około +/- 205 kg. Jak wiadomo, dla większości właścicieli jest to waga wyjściowa. Potem jest już ciężej… po drobnych modyfikacjach — takich jak dołożenie gmoli, sakw, różnego rodzaju osłon (nie mówiąc już o stelażach i aluminiowych kufrach) – waga motocykla może podskoczyć o 10-15 kg. W końcu dochodzi waga ekwipunku (narzędzi, dętki, kemping, ubrania itp.), czyli kolejne 10-15 kg. Finalnie motocykl gotowy do wyjazdu to sprzęt o wadze od 235 kg do 245 kg, a tutaj wskakujemy w wagę ciężkich motocykli ADV. 

I nie ma w tym nic złego, po prostu trzeba być świadomym, co za tym się kryje.  

Tzw. lekkie enduro ADV.

Z drugiej strony, mamy lekkie enduro ADV typu (Honda CRF300L, Yamaha WR 250R, KTM 690 Enduro). Są to motocykle jednocylindrowe mające od 24 do 75 KM. O ile moc w turystyce ADV nie ma aż takiego znaczenia, to już waga tak. Motocykle, o których piszę, ważą od 136 kg do 150 kg. Po doposażeniu waga większości z podanych modeli nie powinna przekroczyć 155 kg. Dlaczego tak uważam? Dlatego, że w większości przypadków tych motocykli się nie „gmoluje”.  Są to lekkie i bardzo wytrzymałe konstrukcje, które — nawet przy niedużych wywrotkach — wychodzą co najwyżej z porysowanymi plastikami. Po doposażeniu kempingiem czy sakwami moto nie dostanie zadyszki w terenie (może na przelotach), a jego waga w offie pozwoli na więcej niż motocyklom klasy średniej. 

Trasa offroad

Jaki motocykl wybrać?

Wszystko zależy od tego, jaką turystykę motocyklową preferujesz. Motocykl lżejszej klasy pozwoli na pewniejsze pokonywanie przeszkód terenu nawet dla mniej doświadczonych riderów. Cięższym motocyklem trzeba nieraz się zatrzymać, by mieć chwilę na obranie stosownego toru jazdy. Natomiast rzadziej odwiedza się stacje paliw. Cięższy motocykl na pewno będzie wygodniejszy na trasie, mniej podatny na boczny wiatr, czy bardziej będzie chronił przed wiatrem z przodu. Natomiast manewrowanie w terenie załadowanym klocem to już wyzwanie. 150-kilogramową  maszyną można zboczyć z trasy i liznąć cięższego offu, nawet w pojedynkę.

 Lżejszym motocyklem bez problemu możesz ruszyć po trasie TET solo, większym — dobrze byłoby pomyśleć nad jakimś kompanem podróży. Dodam, że cięższym motocyklem też da się podróżować i przemierzać cięższe tereny. Po prostu lekki motocykl pozwala na więcej i wybacza więcej. Na koniec do wszystkiego trzeba dołożyć odpowiedni rodzaj opony. Jeżeli pogoda zaczyna kaprysić, to kostkowe opony są ogólnie wskazane. 

Jedno jest pewne. Nie ma złotego środka, ale już po ruszeniu w podróż jest przygoda. Każdym motocyklem.

Jeżeli doceniasz to, co robimy, to:

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

WORDPRESS: 0