W poprzedniej części przedstawiłem Wam zestawienie aplikacji nawigacyjnych na smartfona, a dziś zajmiemy się samodzielnymi urządzeniami nawigacyjnymi.
Na rynku mamy kilku głównych producentów urządzeń nawigacyjnych. Oczywiście wszystkie służą do nawigowania, ale oferują sporo różnych funkcjonalności. Urządzenie możemy dobrać do swoich indywidualnych potrzeb, w zależności, jaki styl jazdy preferujemy. Jeżeli poruszamy się po asfalcie, warto wybrać nawigację, która ma opcje wyznaczania ciekawych tras przygodowych. Niekoniecznie najkrótszych, ale za to z dużą ilością zakrętów czy wzniesień. Dla miłośników jazdy offowej taka funkcjonalność będzie zbędna, bo zazwyczaj to sami użytkownicy rysują swoje trasy. Najważniejszą cechą ich nawigacji będzie czytanie i nawigowanie po śladach gpx, możliwość ich zapisywania i archiwizowania.
Po co wydawać pieniądze na nawigację skoro mogę ją mieć w swoim telefonie?
Niby tak, aczkolwiek takie rozwiązanie nie jest dobre na dłuższą metę. Im dłużej używamy telefonu do nawigowania, zaczynamy dostrzegać wady tego rozwiązania. Dzwoniący telefon w kluczowych momentach nawigowania, przegrzewanie się sprzętu wyeksponowanego na słońcu, wylatujący kabelek od ładowania i wreszcie uszkodzony aparat fotograficzny. Telefony to dość delikatne i często nietanie urządzenia. Używane na motocyklu mogą się trwale uszkodzić, mowa tu o najnowszych modelach z zaawansowaną optyką. Gdy uszkodzimy telefon, może się okazać, że rozwiązanie, które miało być najtańsze, wcale do najtańszych nie należy.
TomTom
Rider 550
Czym różni się nawigacja motocyklowa od zwykłej nawigacji. Przede wszystkim funkcjonalnością. Ma bowiem funkcje, które na pewno przypadną do gustu każdemu motocykliście. TomTom Rider potrafi wyznaczyć trasę, która będzie brała pod uwagę krętość i pagórkowatość drogi. Nie będzie to trasa najkrótsza, ale za to z dużymi walorami widokowymi. TomTom daje nam również do dyspozycji stronę TomTom Road Trips, na której można znaleźć propozycje ciekawych tras. Trasy możemy zsynchronizowania ich z urządzeniem. Dodatkowo do dyspozycji mamy stronę MyDrive gdzie samodzielnie możemy planować i edytować trasy oraz wysyłać je do swojego urządzenia.
Urządzenie ma wbudowane WiFi i Bluetouch, dzięki czemu łatwo pobrać aktualizacje map jak i aktualizacje samego urządzenia. Komunikacja z komputerem odbywać się będzie bez użycia kabla. Nawigację można obsługiwać w rękawiczkach.
TomTom Rider ma możliwość nawigowania po śladzie gpx, ale tylko po drogach, nie radzi sobie z nawigowaniem po śladach, które prowadzą poza drogami. Co za tym idzie, jest to dobre urządzenie dla osób, które uprawiają turystykę asfaltową, natomiast nie nadaje się dla miłośników off road.
Poprosiłem o opinię kolegę Tomka z redakcji, który z niej korzysta:
Nawigacja, która przypadnie do gustu każdemu motocykliście onroadowemu. Jeżeli potrzebne Ci urządzenie, które nie zawiedzie podczas zwiedzania świata po asfalcie, a jednocześnie potrzebujesz czegoś, co „podkręci” Ci Twoją trasę to jest to dobre rozwiązanie. Można sobie zaplanować na dedykowanej stronie TomTom trasę i zapisać ją na swoim koncie — będzie dostępna w nawigacji. Można wgrać też gpx, jednak mała uwaga — jeżeli dana droga nie znajduje się na mapach TomTom (a tak z pewnością jest z niemal wszystkimi drogami, chociażby TET’a), to nawigacja pokieruje na najbliższą drogę. Dla mnie ona się nie sprawdza, ale jak wspomniałem na początku — każdy asfaltowy jeździec, potrzebujący od trasy nieco adrenaliny na winklach i wzniesieniach (a krętości i pagórkowatość mają jeszcze swoje poziomy w opcji Zaplanuj Ekscytującą Trasę), będzie zadowolony.
Garmin
Nawigacje marki Garmin to urządzenia, które zostały stworzone z myślą o wytrzymałości, są odporne na wszystkie warunki pogodowe, wstrąsy i pył. Idealne do eksploatowania w trudnych warunkach terenowych.
Garmin seria Zumo XT
Zarówno starsza Zumo XT jak i Zumo XT 2 to nawigacje stworzone dla motocyklistów. Duży 5,5 lub 6-calowy, bardzo jasny wyświetlacz możemy obsługiwać w rękawiczkach. Seria Zumo posiada bogatą gamę funkcji, dzięki którym odkryjemy najlepsze trasy motocyklowe.
Zielony przewodnik Michelin, który wgrany jest w urządzeniu, pozwoli nam skorzystać z gotowych malowniczych tras, jak i popularnych tras motocyklowych.
Tworzenie własnych tras i odkrywanie nowych krętych tras dzięki funkcji Garmin Adventurous Routing
Zumo ma ciekawą funkcję jazdy grupowej, dzięki której będziemy widzieć lokalizację innych motocyklistów na wyświetlaczu urządzenia.
Dzięki aplikacji Tread możesz zobaczyć podsumowanie twojej jazdy, prędkości, przyspieszania, zwalniania czy wysokości. Urządzenie umożliwia zapisywanie śladu, którym możemy się dzielić za pośrednictwem wyżej wspomnianej aplikacji. Z łatwością prześlesz też pliki GPX ze smartfona do nawigacji Zumo.
Nawigacja daje nam możliwość odtwarzania muzyki ze smartfona lub z plików MP3 zapisanych w urządzeniu nawigacyjnym w podłączonym kasku, lub w zestawie słuchawkowym.
Zumo ma fabrycznie załadowane mapy topograficzne z trójwymiarowymi mapami terenu i ulic w Europie i na Bliskim Wschodzie. Pozostałe mapy możemy za darmo ściągnąć ze strony producenta. Dzięki wbudowanemu WiFi mapy możemy aktualizować bez konieczności podłączenia do komputera.
Zumo wyświetli nam aktualne informacje o ruchu drogowym i pogodzie. W razie jakiegoś zdarzenia urządzenie automatycznie wysyła wiadomość tekstową z informacją o Twojej aktualnej pozycji do wcześniej określonego kontaktu.
Urządzenie zgodne jest z usługą InReach, wystarczy połączyć się z komunikatorem satelitarnym inReach, aby uzyskać możliwość dwukierunkowej komunikacji, a w sytuacji zagrożenia, nadawania interaktywnych sygnałów SOS.
Nawigacja z serii Zumo XT sprawdzi się zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Funkcje tworzenia krętych tras poprowadzą nas przez winkle z super widokami, a możliwość czytania i nagrywania śladów gpx, pozwoli nam rozwinąć skrzydła w jeździe terenowej.
Garmin Montana seria 700
Nawigacja dla prawdziwego globtrotera, następca słynnej serii 600, podobnie jak poprzednik, niezawodna i odporna na niesprzyjające warunki terenowo pogodowe.
Nie jest to typowa nawigacja motocyklowa, ale dzięki swoim zaawansowanym funkcjom bardzo dobrze sprawdzi się w nawigowaniu w terenie, zarówno na wycieczkach wokół komina, jak i na dalekich wyprawach. Oczywiście nadaje się również do nawigowania po drogach asfaltowych, aczkolwiek nie ma tu tylu ciekawych funkcji jak nawigacja dedykowana motocyklistom Zumo XT.
Garmin Montana posiada 5-calowy wyświetlacz, którego z łatwością obsłużymy w rękawicach, jest wytrzymałe na podwyższone temperatury, wstrząsy, wibracje i jest wodoodporne. Imponujący czas pracy baterii litowo-jonowej w trybie nawigowania to ponad 18 godzin, co umożliwia przeprowadzanie dłuższych wypraw. Podobnie jak w poprzednich wersjach istnieje również możliwość zasilania urządzenia za pośrednictwem baterii (paluszków). Montana wyposażona jest w wysokościomierz, barometr i 3-osiowy elektroniczny kompas.
Do nawigowania w terenie mamy do dyspozycji mapy Europy TopoActiv, dodatkowo mamy fabrycznie załadowane City Navigator, dzięki którym będziemy mogli sprawnie poruszać się po drogach asfaltowych. W serii Montana możemy instalować również darmowe mapy Open Street Maps.
Co więcej, aby wyświetlać realistyczne obrazy i tworzyć punkty trasy na podstawie punktów orientacyjnych, do urządzenia możemy wgrać obrazy satelitarne Birdseye.
Nawigacja zapisuje i odczytuje ślady w formacie gpx, możemy je przesyłać do urządzenia za pośrednictwem bluetooth. Montana ma zainstalowaną aplikację Wikiloc, skąd możemy pobierać gotowe ślady innych użytkowników tego portalu.
Garmin Montana serii 700 to świetne urządzenie nawigacyjne, ale nie tylko. Dzięki wbudowanej technologii InReach (wymaga dodatkowej subskrypcji) nasza nawigacja zyskuje sporo nowych funkcji.
Komunikacja dwukierunkowa pozwala na wymianę wiadomości tekstowych z bliskimi lub komunikowania się z innymi użytkownikami urządzeń inReach w terenie.
Funkcja SOS, która w sytuacjach awaryjnych możesz nadać sygnał SOS do profesjonalnego, całodobowego centrum koordynacji reagowania kryzysowego Garmin Response.
Prognoza pogody InReach dostarcza szczegółowe aktualizacje pogodowe bezpośrednio do urządzenia, dzięki czemu wiesz, czego możesz się spodziewać na trasie.
Wiadomości, alerty SOS i informacje umożliwiające śledzenie w urządzeniach z systemem InReach są przesyłane za pośrednictwem w 100% globalnej sieci satelitarnej Iridium. Nie potrzebują do tego sieci komórkowej, także jesteśmy całkowicie niezależni od jej zasięgu.
Garmin TREAD
To wzmocnione urządzenia nawigacyjne GPS dedykowane jest do sportów motorowych. Idealne do jazdy po bezdrożach, wstrząso- i wodoodporne z ekranem dotykowym o przekątnej 5,5″, który można obsługiwać w rękawicach.
Tread ma załadowane mapy topograficzne i drogowe Europy, Afryki, Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej i Południowej, Australii i Nowej Zelandii. Na podstawie danych z Open Street Maps odnajdziesz wszystkie szlaki turystyczne i inne drogi gruntowe. Na mapy mogą być nakładane obrazy satelitarne BirdsEye, które możesz pobrać bezpośrednio do urządzenia bez użycia komputera.
Jak na sprzęt do zadań specjalnych i do nawigowania po bezdrożach Trade daje nam możliwość zapisu i odczytu śladów GPX.
Tread oferuje opcję jazdy grupowej, dzięki której będziesz widział na swojej nawigacji innych uczestników wycieczki. Łatwa synchronizacja i planowanie tras przy użyciu aplikacji. Wbudowane czujniki, takie jak wysokościomierz, barometr, kompas i wskaźniki przechyłu/przegłębienia zapewniają kontrolę podczas jazdy w trudnym terenie.
Urządzenie zgodne jest z usługą InReach. Wystarczy połączyć się z komunikatorem satelitarnym inReach, aby uzyskać możliwość dwukierunkowej komunikacji, a w sytuacji zagrożenia, nadawania interaktywnych sygnałów SOS.
Dodatkowo Tread umożliwia odbieranie informacji o pogodzie w czasie rzeczywistym, słuchania muzyki ze smartfona, czy bezprzewodowe podłączenie dedykowanej kamerki.
Łatwa instalacja na motocyklu dzięki dołączonemu dedykowanemu uchwytowi ze wbudowanym zasilaniem.
Opinia użytkownika
Poprosiłem o opinię kolegę Rafała z redakcji, który z niej korzysta:
Miałem ogromny dylemat przed wyjazdem do Afryki. Motocyklowa nawigacja Zumo XT, czy terenowa Tread? Wybrałem tę drugą. Przekonały mnie wgrane mapy świata, trasy offroadowe Tracks4afrcia i aplikacja TREAD na smartphona, która ułatwia planowanie tras i dzielenie się GPXami. Interfejs urządzenia działa szybko i dokładnie. Jasność ekranu jest wystarczająca nawet na ostre pustynne słońce. Poleciłbym tę nawigację miłośnikom przede wszystkim offroadowych aktywności. Przy odpowiednich ustawieniach można oczywiście z niej korzystać jak z nawigacji drogowej. W Afryce poczułem potencjał urządzenia — gęsta sieć offroadowych szlaków na mapie robiła wrażenie. Nawigacja Tread zachęca do odkrywania. Z radiowego śledzenia członków grupy nie korzystałem. Każdy musiałby mieć takie urządzenie i akcesoryjny Group Tracker. Warto wiedzieć, że aplikacja Tread pozwala na podobną funkcjonalność tam, gdzie jest zasięg GSM. Nie trzeba mieć do tego nawet nawigacji Garmina. W kwietniu pojawił się nowy model ZUMO XT2 – łączy cechy starego Zumo XT i Tread. Teraz miłośnicy motocyklowej turystki terenowej chyba nie muszą martwić się o to, który model nawigacji będzie dla nich najlepszy.
Nawigowania urządzeniem zewnętrznym — plusy i minusy
Zdecydowanym plusem urządzeń nawigacyjnych jest to, że są dość wytrzymałe na trudne warunki pogodowo terenowe. Dużą zaletą są też ich wodoodporność i odporność na wstrząsy. Wszystkie można obsługiwać w rękawiczkach motocyklowych.
Na plus jest też dostępność wielu dodatkowych funkcji. Tutaj liderem zdecydowanie jest firma Garmin, która daje możliwość wysyłania swojej lokalizacji, wzywania pomocy i komunikacji korzystającej z połączeń satelitarnych. Pamiętajmy, że jeszcze kilka lat temu do tego celu, trzeba było mieć kolejne, nienależące do tanich urządzenie. Teraz mamy wszystko zamknięte w jednym.
Odstraszaczem zakupu oddzielnej nawigacji, dla większości jest ich cena, choć jak pisałem w poprzednim artykule, łatwość uszkodzenia smartfona na motocyklu jest o wiele większa niż nawigacji. Ceny smartfonów w wielu przypadkach przewyższają cenę urządzenia nawigującego.
Dlatego warto przemyśleć zakup, bo jest to jednak zdecydowanie inna jakość.
Zobacz też artykuł: Nawigacja na motocyklu. Część I
Jeżeli doceniasz to, co robimy, to:
Komentarze
czyli chyba Zumo XT2 dzięki