W styczniu 2020 roku pojawiła się oficjalna informacja o rozpoczęciu współpracy marki Triumph i indyjskiego kolosa małych pojemności marki BAJAJ. Wielu zaczęło się zastanawiać nad tym, jak będą wyglądały owoce ich wspólnego działania. Kolejne lata i pojawiające się informacje prasowe sugerowały kierunek. W 2021 Triumph ogłosił, że zamierza wejść w segment motocykli cross oraz enduro. Triumph tym samym postanowił otworzyć nowy rozdział w historii marki. Zrobiło się jeszcze bardziej emocjonująco, gdy Brytyjczycy ogłosili, że w 2024 roku motocykle Triumph dołączą do Monster Energy AMA SuperMotocross World Championship z pełni fabrycznym zespołem wyścigowym.
Triumph idzie w offroad.
Triumph ma zamiar przygotować dwa czterosuwowe motocykle crossowe Triumph 250cc w klasie MX2 w 2024 roku oraz dwa motocykle 450cc klasie MXGP w 2025 roku. Będzie to początek nowej gamy motocykli Triumph — Motocross i Dual. Wszyscy czekają na jakiekolwiek przecieki dotyczące tych maszyn. W tym momencie wszystko jest trzymane w tajemnicy, a działania są niewątpliwie na bardzo zaawansowanym etapie.
Tiger 400 jeszcze nie teraz.
Nie wiadomo jaki wkład przy produkcji modeli ENDURO będzie miał BAJAJ. W związku z tą współpracą pojawiały się spekulacje dotyczące małego Tigera, który byłby pożądaną alternatywą w segmencie małych ADV. Na to oczywiście musimy jeszcze poczekać. Niemniej jednak pierwsze owoce współpracy Triumpha i Bajaja już zostały zaprezentowane i bynajmniej nie są to maszyny typowo offroadowe. Modele Speed 400 oraz Scrambler 400 X są dowodem na to, że małe pojemności Triumph zaczyna od teraz traktować całkiem poważnie.
Silnik Bajaj – seria TR.
Od 2024 w ofercie Triumpha będą dostępne dwa motocykle z nowym małym sercem — silnikiem jednocylindrowym o pojemności 398 cm3. Wtrysk paliwa BOSH, silnik chłodzony cieczą generujący 40 KM i 37.5 Nm przy 6500 obr./min. Nowoczesna konstrukcja, norma Euro 5 i klasyczny styl, kategoria A2. Na papierze osiągi tej jednostki napędowej wyglądają bardzo dobrze. Rozwiązania technologiczne w silniku mają pozwolić na płynną jazdę przy niższych obrotach, co nie jest takie oczywiste dla jednocylindrowych jednostek. Tego, jak będzie w rzeczywistości, dowiemy się niebawem. Najpierw nowe modele trafią w październiku na rynek indyjski, później z początkiem roku 2024 pojawią się w Europie. Główne salony Triumph mają już demonstracyjne motocykle nowych modeli.
Triumph Scrambler 400 X na nieutwardzone szlaki?
Scramblery z założenia to niezwykle uniwersalne maszyny o klasycznych kształtach. Te motocykle pozwalają na przemierzanie dróg o zróżnicowanej nawierzchni. Triumph Scrambler 400 X najlepiej więc wpisuje się w nasze podejście do jazdy ADV — łączenie jazdy po asfalcie, w tym przypadku z lekkim terenem. Wygląd Scramblera 400 X nie zaskakuje — jest on kolejnym pięknym motocyklem Triumpha. Brytyjczykom nie trzeba przecież tłumaczyć, jak powinny wyglądać klasyczne motocykle.
Patrząc jednak na specyfikację techniczną Scramblera 400 X czuję pewien niedosyt. Osiągi silnika i masa motocykla wynosząca 179 kg jest jeszcze dla mnie do zaakceptowania. Jednak aluminiowe felgi o rozmiarach 19 cali przód i 17 cali tył ostudzają offroadowe zapędy. Do tego dochodzi skok zawieszenia — przód i tył wynoszący 150 mm. Jest niewiele mniej od KTM 390 ADV i Royal Enfield Himalayan, więc nie można mówić tutaj o tragedii. Mały Scrambler bardziej chyba wygląda na offroadową wersję, niż jest nią w rzeczywistości. Nie zmienia to faktu, że mam ogromną ochotę przejechać się po szutrach tym małym Triumphem.
Scrambler 400 X będzie miał w standardzie sporo rozwiązań na pokładzie. W segmencie klasycznych motocykli małych pojemności będzie w klasie premium:
- Manetka gazu Ride-by-wire – w połączeniu z systemem BOSH ma zapewnić liniowe i przewidywalne oddawanie mocy.
- Kontrola trakcji z możliwością jej dezaktywacji.
- ABS, który w modelu Scrambler 400X ma tryb offroad.
- Klasyczne zegary w połączeniu z ekranem LCD.
- Sprzęgło z systemem SLIP
- oświetlenie LED
- immobiliser
- wyjście ładowania USB-C
Silnik TR 400 ma techniczne predyspozycje do tego, by wylądować w małym motocyklu turystycznym ADV. Czy ta jednostka napędowa zostanie wykorzystana do produkcji TIGER 400? Istnieje szansa, że zanim pojawią się motocykle enduro w ofercie Triumpha, doczekamy się premiery małego Tygrysa. Brytyjczycy dobrze pilnują wszelakich przecieków, więc na pewno będzie to dla wszystkich zaskoczenie. Mam jednak nadzieję, że taki motocykl również wkrótce zostanie zaprezentowany.
Jeżeli doceniasz to, co robimy to:
Specyfikacja Techniczna Triumph Scrambler 400 X
SILNIK
Szczegóły | |
---|---|
Rodzaj | Jednocylindrowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą, DOHC |
Pojemność | 398,15 cm³ |
Średnica | 89,0 mm |
Suw | 64,0 mm |
Stopień sprężania | 12:1 |
Maksymalna moc | 40 KM / (29.4 kW) przy 8000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 37.5 Nm przy 6500 obr./min |
Układ zasilania | Elektroniczny wtrysk paliwa Boscha z elektroniczną kontrolą przepustnicy |
Układ wydechowy | Dwuwarstwowy układy kolektorów z tłumikiem ze stali nierdzewnej |
Układ napędowy | Łańcuch X-ring |
Sprzęgło | Mokre sprzęgło wielotarczowe ze Slip |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa |
PODWOZIE
Szczegóły | |
---|---|
Rama | Hybrydowy grzbiet/obwód rama z rur stalowych, przymocowana śrubami do podramy |
Wahacz | Obustronny, odlewany ze stopu aluminium |
Przednie koło | Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 19 x 2.5 cala |
Tylne koło | Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3.5 cala |
Przednia opona | 100/90-19 |
Tylna opona | 140/80-17 |
Przednie zawieszenie | Odwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 150 mm |
Tylne zawieszenie | Amortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 150 mm |
Przedni hamulec | 320 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS |
Tylny hamulec | 230 mm tarcza, ByBreTM tłokowy pływający zacisk, ABS |
Przyrządy | Analogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD |
WYMIARY ORAZ MASA
szczegóły | |
---|---|
Szerokość kierownicy | 901 mm |
Wysokość bez lusterek | TBC mm |
Wysokość siedzenia | 835 mm |
Rozstaw osi | 1,418 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 23.2 º |
Wyprzedzenie | 108 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 13 L |
Masa z płynami | 179 kg |
Zdjęcia prasowe: https://www.triumphmotorcycles.com
Komentarze
Z tego scramblera to taki sprzęt offowy jak z Czech Austria….Koło 19 ” z przodu i skok zawieszenia spokojnie wystarczą na szutry,jego przeznaczeniem nie jest hard-enduro.
koła i skok zawieszeń prawie jak w KTM 390 ADV.