Wybór odpowiedniego kasku motocyklowego to nie jest prosta sprawa. Wystarczy spojrzeć na grupy w social mediach i fora internetowe, które zalewane są pytaniami typu: jaki kask polecacie? Coś dobrego, ale niedrogiego? Z odpowiedzi użytkowników wynika jedno. W większości przypadków o wyborze decyduje cena, wygoda, wentylacja. Mam wrażenie, że kwestia bezpieczeństwa jest tłem przy wybieraniu kasku motocyklowego. Dzisiaj omówię więc najważniejsze aspekty, na które powinniście zwrócić uwagę przy wyborze kasku motocyklowego.
1. Certyfikacja kasku.
Od tego roku obowiązuje nowa norma ECE 22.06. Bardziej restrykcyjna i trudniejsza do uzyskania dla producentów kasków motocyklowych. W tym momencie znajdziecie w ofertach sklepów kaski ze starą i nową normą. Warto więc sprawdzić, jaką normę spełnia wybrany kask. Jeżeli wahamy się między modelem ze starą lub nową normą, to myślę, że warto wybrać już nowsze rozwiązania. Nie wolno jednak zapominać, że wciąż z ECE 22.05 na rynku jest sporo bardzo dobrych kasków motocyklowych.
2. Z jakiego materiału jest skorupa kasku?
Powszechnie skorupa kasku jest wyznacznikiem bezpieczeństwa. Są jeszcze inne elementy, ale o nich za chwilę. Musisz pamiętać, że skorupa musi wytrzymać uderzenie i dobrze rozproszyć energię. Najgorzej radzą sobie z tym plastiki, lepiej poliwęglan, a jeszcze lepiej kompozyty karbonowe i kompozyty włókien szklanych. Wybór kasków jest ogromny. Oczywiście kask ze skorupą z ABSu za 500 złotych i kask z kompozytu włókna szklanego za 3500 złotych spełnia taką samą normę. Kieruj się zdrowym rozsądkiem. Norma to tylko podstawowy dowód wytrzymałości i ochrony, twoje oczekiwania powinny być znacznie większe.
3. Wypełnienie kasku.
To w dalszym ciągu niedoceniany i niebrany pod uwagę element kasku motocyklowego przy zakupie. Najczęściej wypełnienie to EPS (polistyren ekspandowany), który ma bardzo dobre właściwości pochłaniania energii. Dokładniej rzecz ujmując — jest to styropian, ale o dużej gęstości. Warto sprawdzić, czy EPS jest jednolity, czy może składa się z kilku części o różnej gęstości, czy występuje w części policzkowej. Oprócz EPSu możesz spotkać w skrajnie kiepskich przypadkach z EPP — ekspandowany polipropylen, a dużą innowacją ostatnich lat w pochłanianiu energii jest Koroyd, który znajdziesz w kasku KLIM KRIOS PRO. Oceniaj więc wnętrze!
4. Wygoda i dopasowanie kasku motocyklowego.
Najważniejsza kwestia to dopasowanie kasku motocyklowego. Dobrze dopasowany kask będzie bezpieczny. Jak będzie dobrze dopasowany, to będzie wygodny. Wśród polskich motocyklistów występuje tendencja do wybierania kasków zbyt dużych. Argumentem jest tutaj większa wygoda. Jednak zbyt duży kask motocyklowy nie ochroni twojej głowy zgodnie z przewidywaniami producenta. Nie każdy kask będzie odpowiedni do kształtu twojej czaszki. Szukaj tego idealnego modelu. Nie idź na żadne kompromisy.
5. Jaki ma być wizjer w kasku motocyklowym?
Wizjery kasków w większości przypadków będą wykonane z poliwęglanu. O pole widzenia i odporność na uderzenia nie musisz się martwić. Te parametry uregulowane są w normach ECE. Pamiętaj, że bardziej restrykcyjnie podchodzi do tego nowa norma 22.06. Jest kilka rzeczy, które powinieneś sprawdzić przed zakupem:
- Jak działa mechanizm wizjera?
- Czy otworzysz wizjer jedną ręką?
- Czy wizjer sam nie opuszcza się przy gwałtowanych ruchach?
- Czy łatwo zdejmuje się wizjer z kasku — potrzebujesz do tego jakieś narzędzia?
- Czy jest tzw. mikrouchył, który pozwoli na zostawienie delikatnie uchylonego wizjera. Dzięki temu więcej powietrza dostanie się w lecie do wnętrza i jeśli nosisz okulary, to w chłodne dni mikrouchył zmniejszy ich parowanie.
Gdy kupujesz kask dualowy to musisz sprawdzić, czy twoje gogle będą pasowały do otworu w kasku. Ostatnia sprawa to wkładka antyparująca PINLOCK — zweryfikuj czy kask jest przystosowany do założenia Pinlocka. Czy jest Pinlock w pudełku w cenie kasku? Jaki rodzaj Pinlocka jest przewidziany przez producenta? Pinlock30, Pinlock70, Pinlock120, Pinlock MaxVision?
6. Wentylacja.
Z zewnątrz wentylacja może robić ogromne wrażenie i imponować, ale co z tego, jeśli we wnętrzu kasku motocyklowego powietrze nie jest należycie rozprowadzone. Sprawdzaj jak poprowadzono kanały wentylacyjne, jak wyglądają wyloty odprowadzające ciepłe powietrze z kasku. Pozostaje jeszcze oczywiście kwestia wentylacji na szczęce. Sprawdź i oceń rozsądnie. Tyle albo aż tyle możesz zrobić przed zakupem. Działanie wentylacji i jej efektywność sprawdzisz dopiero podczas jazdy na swoim motocyklu. To, że twój kolega polecił Ci kask, ze względu na rewelacyjną wentylację, wcale nie oznacza, że w twoim przypadku tak będzie. Czasami jest możliwość zabrania kasku na jazdy testowe. To jest najlepsze rozwiązanie, ale dotyczy raczej producentów marek premium.
7. Interkom.
Upewnij się, że producent przewidział montaż interkomu. Polecam sprawdzić koniecznie dwie rzeczy. Pierwszą jest wielkość otworów w EPSie, w których zamontujesz głośniki interkomu. Drugą jest możliwość zamontowania bazy montażowej interkomu w kasku. Nigdy nie pozbywaj się warstwy EPSu, nie rób otworów pod głośniki we własnym zakresie, nie ugniataj. EPS jest zaprojektowany w kasku tak, by pochłaniał energię uderzenia. Kiedy zaczynasz wycinać EPS albo go ugniatać mocno spada poziom ochrony. Już i tak w bocznych częściach kasku tego wypełnienia nie ma zbyt dużo.
8. Wyciszenie.
Cichego kasku nie znajdziesz, ale możesz kupić kask bardzo dobrze wyciszony. Podczas jazdy hałas dostaje się w największym stopniu przez uszczelkę wizjera oraz przez kołnierz i podbródek. Dobre dobranie rozmiaru jest tutaj kluczowe. Wiele razy spotkałem się z motocyklistami narzekającymi na hałas w kaskach — w modelach, które słyną z tego, że są dobrze wyciszone. Okazywało się po weryfikacji, że jeżdżą w kaskach źle dopasowanych, za dużych. To stąd w internecie często pojawiają się opinie o hałasie w kasku motocyklowym. Podchodź do takich opinii z dużym dystansem. Wyciszenia przy zakupie nie sprawdzisz. Będzie to dla Ciebie niespodzianka. Jeżeli w czasie jazdy wyjdzie, że jest uciążliwie głośno, to dobrze wyregulowany deflektor na szybie motocykla lub zatyczki douszne załatwią sprawę.
9. Części zamienne.
Skuszony promocją lub niską ceną możesz kupić model kasku, który wychodzi z kolekcji. Nie ma części zamiennych albo ich dostępność jest mocno ograniczona. Z czasem na wizjerze kasku pojawią się zarysowania i pomyślisz o kupnie nowego wizjera. Może to być już nawet po pierwszym sezonie. Będziesz wtedy mocno zdziwiony, że wizjer, Pinlock, mechanizm wizjera lub wyściółka nie są dostępne. Sprawdź przed zakupem, jak wygląda kwestia dostępności części i akcesoriów. Dobrym pomysłem jest kupno dodatkowego wizjera od razu na tzw. czarną godzinę.
10. Zapięcie kasku motocyklowego.
Dostępne zapięcia kasków zapewniają bezpieczeństwo. Potwierdzeniem tego jest norma ECE. Wybierz więc takie, którego obsługa jest dla ciebie wygodna. W zapięciu mikrometrycznym sprawdź, z jakiego materiału jest klamra i pasek zatrzaskowy — tworzywo czy metal. W kaskach dualowych w większości przypadków spotkasz klasyczne sportowe podwójne D. Jeżeli bierzesz udział w profesjonalnych rajdach, to może takie zapięcie być weryfikowane. Zapnij kask i sprawdź, czy nie uciska w gardło. Przyjmij motocyklową pozycję. Pochylanie głowy w dół zawsze w kasku nie będzie zbytnio komfortowe i wtedy zapięcie ma prawo uciskać.
11. Waga i aerodynamika kasku motocyklowego.
Im lżej tym lepiej. Ważne jest również rozłożenie masy skorupy. Czasami waga tych cięższych modeli kasków jest mniej odczuwalna podczas jazdy. Mierz i sprawdzaj odczucia. Myślę, że niska waga to zaleta kasku, ale nie rzecz najważniejsza, która powinna wpływać na wybór danego modelu. Aerodynamikę sprawdzisz i ocenisz dopiero podczas jazdy.
Dzisiaj na tyle. Sprawdzisz te rzeczy, poznasz swój kask i nie będziesz zawiedziony z tego, co kupiłeś.
Jeżeli doceniasz to, co robimy, to:
Komentarze