Czekam z niecierpliwością na pierwszą w historii off-roadową kamizelkę z airbagiem, której algorytm będzie rozpoznawał zachowania motocykla i motocyklisty podczas intensywnej jazdy w terenie. Premiera kamizelki francuskiej marki Helite miała być w tym roku, pewnie będzie w następnym. Takie produkty potrzebują czasu na dopracowanie. W trakcie oczekiwania na nowy produkt HELITE dostałem niespodziewanie informacje o pojawieniu się na rynku nowej propozycji: spodnie motocyklowe z poduszką powietrzną. Uwielbiam nowinki z tej branży, więc nie mogłem pozostać na to obojętnym.
Dlaczego tak długo czekaliśmy na spodnie motocyklowe z poduszką powietrzną?
Airbagi w odzieży motocyklowej znane są od lat. Kurtki motocyklowe, kamizelki, kombinezony, plecaki. Producenci rozwijają technologie z myślą o bezpieczeństwie użytkowników. Nikt do tej pory nie zaproponował spodni z takim rozwiązaniem. Skoro kurtka motocyklowa z poduszką powietrzną może znacznie podnieść poziom ochrony, to spodnie motocyklowe z airbagiem mogą być doskonałym uzupełnieniem tej ochrony — wydaje się to oczywiste. Przez lata jednak żaden producent nie odważył się zaproponować takiego rozwiązania. Myślę, że powodem mógł być brak gwarancji tego, jak dużym zainteresowaniem w świecie motocyklowym cieszyć się będzie takie rozwiązanie. Nikt nie chciał podjąć ryzyka. Oczywiste, że w tym wszystkim finalnie chodzi o to, by produkt został sprzedany, by producent zarobił. Efektem ubocznym, ale bardzo dobrym, jest tutaj ochrona motocyklisty. Badania, testy, prace projektowe — to wszystko jest w stanie pochłonąć ogromne środki. Skoro nie było pewności, że inwestycja zwróci się, to może nie było sensu pracować nad takim projektem.
Wystarczył zdeterminowany przedsiębiorca i wynalazca.
Od 2005 roku Moses Shahrivar mocno wierzył w to, że motocykliści potrzebują spodni z poduszką powietrzną. Zdawał sobie sprawę z tego, jak ważna jest ochrona dolnych partii ciała motocyklisty, które w wypadkach i kolizjach często ulegają kontuzjom i uszkodzeniom. Był tak mocno zdeterminowany, że wystąpił w szwedzkiej wersji programu DRAGONS’ DEN – JAK ZOSTAĆ MILIONEREM. Zdobył finansowe wsparcie realizacji swojego pomysłu spodni Mo’cycle i zrobił kolejny krok.
W 2023 zaproponował wszystkim motocyklistom na świecie jeansy z poduszką powietrzną. Współczesne sposoby finansowania nowatorskich przedsięwzięć pozwoliły Shahrivarovi stworzyć kampanie crowdfoundingową. Zaproponował w 2023 gotowy produkt i zbierał zamówienia przedsprzedażowe. Takie pomysły lubią na tym etapie upadać. Wszyscy pewnie pamiętamy akcję crowdfoundingową z kaskiem motocyklowym z systemem HUD, który nigdy nie został zrealizowany, a ludzie wierzący w ten produkt utopili sporo pieniędzy. W przypadku spodni z airbagiem zainteresowanie przedsprzedażą okazało się spore. Motocykliści złożyli zamówienia na ponad 500 tysięcy złotych. Teraz można już oficjalnie zakupić spodnie na stronie producenta, a w Polsce będą dostępne w sklepach pod koniec roku.
Jak działają takie spodnie motocyklowe z poduszką powietrzną?
W ofercie Mo’cycle znajdziecie kilka modeli jeansów motocyklowych. Na pierwszy rzut oka — nic specjalnego. Szerokie lub ultra szerokie nogawki, dwa kolory, wersja damska i męska. Certyfikat odporności na ścieranie na poziomie A lub AA — to daje połączenie bawełny z armalithem. W zasadzie wiele modeli o podobnych cechach znajdziecie na rynku jeansów motocyklowych. Jednak to, co wyróżnia spodnie od Mocycle, to system poduszki powietrznej.
Każdy model ma wewnętrzną warstwę, czyli szorty, które są w rzeczywistości airbagiem. Komory poduszki rozprowadzone są na udach oraz na kości ogonowej. Szorty kończą się nad kolanem, ale na tym nie kończy się ochrona. Przypinane do szortów certyfikowane protektory kolanowe uzupełniają ochronę. Mo’cycle skorzystał ze sprawdzonego i niezawodnego mechanicznego systemu aktywacji poduszki powietrznej HELITE. Aktywacja za pomocą zrywki.
Mechaniczny sposób aktywacji marki HELITE.
Do szortów wewnętrznych przymocowany jest kartridż z CO2. Po zerwaniu zrywki iglica wystrzelona przez sprężynę przebija kartridż i dochodzi do napełnienia poduszki powietrznej w spodniach. To jak szybko zadziałają te spodnie zależy od tego, jak mocno naciągnięty jest pasek, który montujemy do motocykla. Po zerwaniu sprzączki poduszka napełnia się od 1 ms do 1,5 ms. To rozwiązanie znacząco podnosi poziom ochrony na motocyklu. Poduszka jest wielokrotnego użytku. Potrzebne są tylko zapasowe kartridże. Jeśli spodnie ulegną przetarciu podczas niegroźnego szlifa należy je wymienić. Ochrona przed przetarciami jest tutaj bardzo istotna. Nie można użyć jeansów innych marek. Głównie dlatego, że poduszka po napełnieniu potrzebuje dużo miejsca. To zresztą jest najcześciej tematem żartów na temat tego rozwiązania. Tylko spodnie od Mocycle mają specjalnie powiększane nogawki w udach. Tworzy to miejsce na napełnioną poduszkę powietrzną bez zbyt mocnego ucisku na mięśnie nóg motocyklisty.
O tym rozwiązaniu możecie na moim kanale zobaczyć prezentację.
Czy spodnie Mo’cycle to przełom w ochronie motocyklisty?
Kiedyś motocyklistom wystarczały skórzane czapki z korkiem na głowie. Potrafię sobie wyobrazić zdziwienie motocyklistów, gdy w latach 50. Roy Richter zaproponował pierwszy kask w pełnej skorupie z włókna szklanego. Niewątpliwie nowa konstrukcja musiała wzbudzać mieszane reakcje – śmiech, krytyka, ale i mocna wiara w sens propozycji Richtera. Kształt takiego kasku nie przekonał wszystkich od razu. Minęły w zasadzie lata. Obecnie nikt nie wyobraża sobie bezpiecznej jazdy motocyklem bez dobrego kasku na głowie. Zresztą współczesne konstrukcje w dużej mierze oparte są na kasku Bell, o którym wspominam. Historia lubi się powtarzać. Mam wrażenie, że podobna historia może spotkać produkt, który przedstawiłem na łamach naszego portalu: spodnie motocyklowe z poduszką powietrzną. Czy jest to przełom w ochronie motocyklisty? Wierzę, że tak.
Jeżeli doceniasz to, co robimy, to:
Komentarze